שין ספלינט (Shin Splints)

שין ספלינט (Shin Splints) – מה חשוב להכיר על תופעה זו, על האבחון והטיפול בה

פציעת ספורט שכיחה בקרב רבים הינה כאבים בשוקיים, והיא הפציעה השנייה בשכיחותה רק לפציעות ברכיים. תופעת שין ספלינט (Shin Splints) הינה מונח אשר מתייחס לכאב אשר מופיע לאורכה של עצם השוק כלפי פנים. כאב זה הינו לרוב כתוצאה מנזק מקומי אשר נגרם עקב עומסים חוזרים ושינוי חד בשגרת אימונים, כמו לדוגמא בעת שינוי באופי הריצה שלנו. חשוב להכיר שכאבים אלה עלולים להתפתח לידי הפרעות חמורות אף יותר כדוגמת שבר מאמץ ועל כן זיהוי של כאבים אלה והצבעה על סיבתם הינה הכרחית וחשובה. טיפול מותאם למטופל, באמצעות מדרסים וליווי רפואי של הכירופרקט, יוכלו לפתור בעיה זו. אנחנו כאן על מנת לעשות לכם סדר בין כל הפרטים שחשוב שתכירו בנוגע לתופעה זו.

מהם הגורמים אשר יכולים להוביל להתפתחות של תופעת השין ספלינט בשוק ?

הגורם המרכזי והנפוץ ביותר לתופעת שין ספלינט הוא למעשה עומס מתמשך אשר נובע מזעזועים שמגיעים מהמפגש של כפות הרגליים עם רצפה במהלך פעילויות שונות. פעילויות ממושכות ומועצמות כדוגמת ריצה, הליכה וקפיצה, או כל פעילויות אחרות אשר גורמות לעומס על העצמות ועל השרירים הן בין הפעילויות אשר עלולות להוביל לתופעה זו. עומסי היתר החוזרים על שרירי השוק ועל מיסב העצם של השוק, בפועל נגרמים כתוצאה מכמות העומסים ולא מהעומסים עצמם כפי שניתן לחשוב. דוגמא לכך תהיה מעבר חד לשגרת רציות תכופות או ארוכות יותר, לעומת השגרה הרגילה, אשר יכול להעלות את הסבירות להתפתחות של תופעת השין ספלינט אצלנו.

גורם נוסף אשר יכול לתרום להופעתה של תופעה זו הוא המבנה של כף הרגל של אותו אדם. לדוגמא, אנשים אשר אזור קשת כף הרגל שלהם הוא בעל מבנה שטוח מאוד, מה שמוכר כ-Flat Foot, יכולים לפתח עומס מוגבר על השרירים הנמצאים בתוך החלק הפנימי של השוק ושל כף הרגל. למעשה, מבנה זה של קשת כף הרגל מוביל לכך שכף הרגל נוטה כלפי פנים ומביאה לידי מנח של קריסת הקשת האורכית הפנימית של כף הרגל. בנוסף לגורמים שהוזכרו עד כה, ישנו גורם אחד נוסף אשר נחשב לגורם אשר תורם להופעת תופעת שין ספלינט והוא חוסר האיזון השרירי שבאזור השוק. מדובר בדרך כלל בחוסר איזון אשר נגרם כתוצאה מהדומיננטיות של שרירי התאומים ושל שריר הסוליה אשר נמצאים בחלקו האחורי של השוק.

איזה אנשים נמצאים בקבוצות הסיכון לסבול משין ספלינט ?

על כן, אנשים אשר נמצאים בקבוצות הסיכון להתפתחות של תופעת השין ספלינט אצלם בעקבות מעבר לשגרה של גרימת עומסים מרובים על שרירי השוקיים בפרק זמן קצר, הם למשל טירונים. הטירונים המגיעים לאימונים הצבאיים המפרכים והמתישים, אשר לא מקפידים בהם לעיתים על סרגל המאמצים, עלולים להיות חשופים להתפתחות של אותם כאבים בשרירי השוק. על כן, התפתחות תופעת שין ספלינט בצבא הינה תופעה שכיחה יחסית שחשוב להיות מודעים אליה במהלך האימונים ולשמור על שגרת אימונים לפי סרגל מאמצים מסודר. ספורטאים ורקדנים גם הם חשופים להתפתחות של שין ספלינט בהינתן והחליטו לעלות באופן מהיר מידי בסולם המאמצים שלהם במסגרת האימונים, הן מבחינת כמות האימונים והן מבחינת עצימותם.

כיצד מתבצע האבחון של שין ספלינט ומה השוני בינה לבין שבר מאמץ ?

בנוגע לשאלה איך מאבחנים שין ספלינט, נסביר כי האבחון של התופעה מתבצע בעזרת תשאול של המטופלים אשר סובלים מכאבים באזור השוק. במסגרת התשאול, המטפל יבחן את שגרת האימונים של המטופל ואת השינויים שהתבצעו בה לאחרונה. לצד זאת, יתבצעו גם בדיקות דימות אשר יאפשרו להמחיש לרופא המטפל היכן ממוקם הליקוי הפיזי אצל המטופל. באמצעות בדיקות הדימות, יוכל הרופא המטפל להבין האם מדובר בתופעת שין ספלינט או שבר מאמץ, שהינו מקרה חמור אף יותר. בהינתן ומדובר בשבר מאמץ אשר מקרין כאבים כף הרגל אשר מקורם למעשה בשוקיים, ימליץ הרופא המטפל על טיפול אשר יתבסס על שינוי של האופן בו מחולק משקל הגוף של המטופל בעת פעולות עמידה, ריצה או הליכה. 

כיצד מדרסים יכולים לסייע בטיפול בשין ספלינט ?

באופן כללי, פתרון לטיפול בבעיה זו הם מדרסים לשין ספלינט, אשר מעניקים תמיכה איתנה וטובה לקשת של כף הרגל ומכניסים את הרגל למנח שהיא אמורה להימצא בו. פעולה זו מאפשר להקל על העומס שמועמס על עצם השוקה ולסייע בטיפול הבעיה. חשוב להכיר שבחירת סוג המדרס, בין אם מדובר במדרס רך או במדרס קשיח, הינה תלויה ורלוונטית לפי כל אדם ואדם. סוג האדם, משקלו, גופו, מנח כף הרגל שלו וסוג הפעילות שהוא מבצע יהיו שיקולים חשובים בבחירה ובהתאמת המדרס לאדם הלוקה בשין ספלינט.

למשל, חיילים אשר נמצאים בהכנה לכושר קרבי יהיו זקוקים למדרסים בעלי בסיס קשיח ביו-מכאני וזאת מכיוון שבמהלך שירותם הארוך הם עתידים לסחוב משקלים רבים וכבדים. לפיכך, מדרס רך לא יוכל למעשה להחזיק את העומס שיהיה בעקבות סחיבת אותם משקלים והוא עתיד להיהרס באופן מהיר יחסית. חשוב להכיר שכל מדרס נבנה באופן מותאם ואישי לכף הרגל של הלקוח הלוקה בתופעת השין ספלינט על מנת להבטיח את הטיפול בבעיה ולהביא לידי כך שהכאב ייעלם.

כיצד ניתן בנוסף למדרסים להביא לידי ריפוי וטיפול בשין ספלינט ?

בנוסף, בכדי להביא להפחתה בתסמינים של התופעה, ניתן לשלב או לעבור לפעילות אירובית אשר מעמיסה פחות על השוקיים כדוגמת רכיבה על אופניים או שחייה. בנוסף, לרוץ עם שין ספלינט הינה פעולה לא מומלצת בשלבי השיקום ההתחלתיים ורק כאשר מתקדמים עם מהלך הטיפול ניתן לחזור בצורה הדרגתית לרוץ, תוך שמצבעים ניתור עקבי על היקף הריצה שלנו ועל שימוש בנעליים מתאימות ובמדרסים מותאמים. זאת ועוד, את נעלי הריצה יש להקפיד להחליף אחרי כל 500-800 ק"מ בשל השחיקה באיכות שלהם לאורך הזמן. חשוב להבין שבהינתן וחוזרים מוקדם מדי לרוץ או לא עוברים טיפול מתאים, עלולים להחריף את בעיית השין ספלינט ולהביא לידי שבר מאמץ.

במסגרת החזרה ההדרגתית והשיקום של תופעת שין ספלינט, טיפול שיוענק למטופל ינוהל באמצעות פיזיותרפיה על מנת לחזק ולהביא לידי איזון שרירי נאות. תרגילים למניעת שין ספלינט יתמקדו בחיזוק האיזון שבין השרירים הקדמיים והחלשים יחסית של השוק לבין שרירי התאומים האחוריים החזקים. בכל הנוגע לטיפול בתופעת שין ספלינט, תרגילים חייבים להינתן באופן מקצועי על ידי העוסק הפיזיותרפיה שיוכל לנתר ולעקוב כי המטופל מבצע אותם בצורה נכונה ומדויקת. האיכות של השיקום באמצעות הייצוב השרירי של כף הרגל, השוק והחלק התחתון של הרגל באופן כללי, הינה המרכיב החשוב בתהליך הפיזיותרפיה. איכות זו למעשה תכריע מה תהיה יכולת המטופל לשוב לפעילות ספורטיבית מלאה, לרבות ריצה, ובכך להוריד את הסיכויים להופעתה של הפציעה שוב.

מה ניתן לעשות על מנת להימנע משין ספלינט ?

אנחנו יכולים למנוע את התפתחות השין ספלינט אם נפעיל שיקול דעת במהלך האימון הספורטיבי שלנו. שיקול דעת זה כולל הגברה מדודה ואיטית של העומס אשר אנחנו מפעילים על שרירי הרגליים, ובדגש על שרירי השוקיים. הימנעות מעומסים פתאומיים וחדים על הרגליים שלנו לצד הקפדה על ביצוען של מתיחות לפני הפעילות הספורטיבית ואחרי הפעילות תוכל לסייע לנו למנוע את השין ספלינט. זאת ועוד, שימוש בשרוולי דחיסה, הן חמים והן קרים, יוכלו לסייע לנו להגביר את זרימת הדם ולמנוע את התפתחותן של פציעות ספורט. השרוולים החמים ירחיבו את כלי הדם ויזרימו את הדם בצורה טובה יותר והשרוולים הקרים יסייעו בהפחתת הנפיחות והכאבים.

מהו זמן ההחלמה מתופעת שין ספלינט ובמה הוא תלוי ?

כאשר אנחנו מתייחסים לתופעת שין ספלינט, זמן החלמה מוערך תלוי בחומרה של הפגיעה ובתהליך הדלקתי שהתרחש. ראשית, ככל שנחכה יותר עם הכאבים ולא נגיש על מנת לקבל טיפול מתאים, חומרת הפגיעה עלולה להיות חמורה אף יותר. שנית, בתחילת הפגיעה, סדרים קלים נוצרים בתוך רקמות הירך ואלה גורמים למעשה לדלקת. על כן, עלינו לתת לגוף לרפא את הדלקת שהתפתחה וככל שתהליך דלקתי זה יהיה ארוך יותר, כך יתארך גם זמן הטיפול בתופעה. בנוסף, עבור הלוקים בתופעת שין ספלינט, החלמה מלאה אינה מתקיימת מיד עם היעלמות הכאבים ועשויה להימשך עוד מספר שבועות לאחר מכן. לפיכך, שין ספלינט לא עובר תוך שבוע שבועיים וחשוב להבין שההחלמה אינה מהירה, דורשת סבלנות ומעקב של הרופא המטפל.

לסיכום, כאבים ופציעות בקרב ספורטאים, בדגש על פציעות באזור השוק, אינן משחק ילדים. יחד עם זאת, קיימות שיטות אבחון וטיפול, כדוגמת מדרסים מותאמים, אשר יאפשרו לנו לרפא ולטפל בצורה הטובה ביותר בפציעות אלה. חשוב להכיר את הסימפטומים ולגשת לטיפול רפואי מיד עם התפתחות כאבים מסוג זה.