מדרסים אורטופדיים לילדים

שימוש במדרסים לבעיות בכפות הרגליים בקרב ילדים הינו טיפול שחלק מהרופאים ימליצו עליו וחלק מהרופאים לא. למרות שהשימוש במדרסים אורטופדיים לכף הרגל לא יכול להזיק לה, לא כל ילד זקוק למדרסים ויכול להסתדר בלעדיהם. ריכזנו עבורכם את כל הפרטים שחשוב להכיר בנוגע לשימוש במדרסים מותאמים אישית לילדים. בין השאלות להן תוכלו למצוא תשובה במאמר הבא: איזה ילד צריך מדרסים, איזה בעיות מצריכות שימוש במדרסים, כיצד מותאמים מדרסים לילדים, מחיר של מדרסים אלה ועוד. 

מאיזה גילאים מומלץ להתאים מדרסים לילד והאם כל ילד זקוק למדרסים בגילאים צעירים ?

לעיתים קרובות, מומחים במכונים האורטופדיים נתקלים בהורים מודאגים אשר חוששים כי כף הרגל של הילד שטוחה יתר על המידה. חשוב להכיר כי אם מדובר בילד בן 4 או פחות, מדובר בתופעה נורמלית וטבעית לחלוטין ואין מה לדאוג. עד גיל 4, קיימת באזור הקשת של כף הרגל רקמה עבה יחסית של שומן אשר מקנה לכף הרגל מראה של פלטפוס. כאמור, המצב אינו כזה לחלוטין, הילד אינו סובל מפלטפוס ואין שום צורך בהתאמת מדרסים בשלב זה. ההמלצה הגורפת היא לתת לכף הרגל של הילד להתפתח כמו שהיא צריכה ואם בעתיד יופיעו הבעיות עם התסמינים עליהם נפרט בהמשך, אז כדאי לגשת לייעוץ אורטופדי. 

איזה בעיות או תופעות בכפות הרגליים קיימות בקרב ילדים ומה ההשפעות שלהן ?

בקרב ילדים, ישנן בעיות רגליים נפוצות אשר דורשות טיפול בעזרת שימוש במדרסים בנעליים. ראשית, הבעיה הנפוצה ביותר ברגליים בקרב ילדים היא בעיית הפלטפוס. תופעה זו מאופיינת במצב אשר בו הקשת של כף הרגל של הילד למעשה אינה גבוהה מספיק ונראית שטוחה. על כן, מצב כזה יוצר משיכה של הרצועות בכף הרגל באופן שאינו טבעי ומייצר עומס רב על כפות הרגליים. עומס רב זה הוא הגורם להופעתם של כאבים אצל הילד ולעייפות רבה כתוצאה ממאמצים ומהליכה. חשוב לציין כי מדובר בתופעה שאינה נגרמת מגורם חיצוני כזה או אחר ובסך הכול מדובר במבנה כף הרגל של הילד כבר משלב הלידה. 

ילד אשר סובל מבעיית הפלטפוס עלול להימנע ממשחקים אשר דורשים הליכה או ריצה, להתעייף מהר יחסית מביצוע של פעילות ספורטיבית ואף לסבול מכאבים במהלך טיול. לפיכך, חשוב להכיר את ההשפעות החברתיות של בעיית הפלטפוס וזאת לצד ההשפעות הפיזיות שיש לתופעה זו על הילד ועל איכות חייו. לצד בעיית הפלטפוס, קיימת בעיית נפוצה נוספת בקרב ילדים והיא מחלת סוורס. תופעה זו בקרב ילדים, גורמת להופעתם של כאבים בעיקר באזור עקב כף הרגל אשר נגרם בשל הגדילה ובשל ההתפתחות של העקב. הכאב אינו נגרם בעקבות עיוות פיזי כלשהו בכף הרגל או ברגל של הילד, אולם גם תופעה זו עלולה להביא לידי קושי בהשתתפות בפעילות ספורטיבית או לקחת חלק במאמץ גופני ממושך.

שתי תופעות נוספות בקרב ילדים הן סיבוב כלפי חוץ וסיבוב כלפי פנים של כפות הרגליים. במקרים נדירים, תופעות אלה נגרמות עקב עיוותים בעצמות של הרגליים או במפרק של הירך אולם לרוב זה למעשה סיבוב של כפות הרגליים גרידא. במקרים בהם אכן הסיבה להופעת תופעות אלו היא סיבוב של כפות הרגליים, ניתן לבצע טיפול לבעיה זו באמצעות מדרסים בהתאמה אישית לכפות הרגליים של הילד. 

מה הם הגורמים אשר עשויים להביא לידי הופעת בעיות או תופעות בכפות הרגליים של הילד ?

כאשר בוחנים את הגורמים לבעיות ולתופעות בכפות הרגליים בקרב ילדים, חשוב להציג כי לא מדובר בגורם אחד מובהק. לדוגמא, ישנן בעיות בכפות הרגליים בקרב ילדים אשר יופיעו בשל גורמים תורשתיים או בעקבות מבנה מולד של גוף הילד לדוגמא השטחה של כף הרגל (פלטפוס ). לעומת זאת, קיימות תופעות אשר יכולות להיגרם עקב השפעה של גורמים חיצוניים כמו טראומה שנגרמה לכף הרגל של הילד. טראומות כאלה יכולות להיות תאונות, חבלות, שברים, זיהומים ויבלות ועל מנת למנוע טראומות אלו יש לוודא כי הילדים שלנו נועלים תמיד נעליים איכותיות אשר יעניקו לכף הרגל את התמיכה הראויה. יתר על כן, יש לעודד את הילדים שלנו לקחת חלק בפעילויות ספורטיביות וללמוד כיצד להניע את גופם בצורה תקינה ויציבה.

מה הם התסמינים אשר יכולים להצביע על בעיות בכף רגלו של הילד ?

רבים מעוניינים לדעת מה הם הסימפטומים אשר עשויים להצביע על קיומן של בעיות בכפות הרגליים של הילד. ובכן, ישנם מספר תסמינים אשר עשויים להצביע על כך שקיימות בעיות בכפות הרגליים של ילדכם. ראשית, חשוב לציין שכמובן לא כל אחד מהתסמינים אשר נמנה מצביעים על אותה תופעה ועל אותה הבעיה ועל כן כדאי ורצוי לגשת לאבחון מקצועי אצל אורתופד. בהינתן והילד נמנע ומתחמק מפעילויות ספורטיביות או ממשחקים עם חברים אשר דורשים עמידה ממושכת על הרגליים, ייתכן כי הימנעות זו מקורה בכאבים בכפות רגליו. סימן נוסף יכול להיות חוסר שיווי משקל של הילד בעקבות כך שכף הרגל שלו פונה כלפי פנים או כלפי חוץ.

במקרה והילד פונה אליכם ומתלונן על כאבים בכפות רגליו, כמובן שתוכלו להבין חד משמעית כי ישנה בעיה אשר דורשת בחינה מקצועית מצד אורתופד ויכול מאוד להיות שהילד זקוק למדרסים לפלטפוס. יחד עם זאת, לא בכל מצד יופיעו כאבים בכפות רגליו של הילד וזאת על אף שמנח כף הרגל אינו תקין. במקרים אלו, חשוב גם כן לבצע אבחון מקצועי אצל אורתופד ואם יש צורך בדבר כדאי לפנות לטיפול באמצעות מדרסים אורטופדיים לילדים. טיפול בעזרת מדרסים אורטופדיים מותאמים אישית לכף רגלו של הילד יוכלו לסייע במניעת שחיקת סחוסים והופעת כאבים בעתיד.

למה שימוש במדרסים מותאמים אישית לילד יוכלו לסייע בטיפול וכיצד ההתאמה מתבצעת ?

חלק גדול ולא מבוטל מהבעיות ומהתופעות אשר מופיעות בכפות הרגליים בקרב ילדים ניתן ומומלץ לפתור בעזרת טיפול מותאם של התאמת מדרסים לילדים. ההתאמה של מדרסים אלו לילד, חייבת להיעשות באופן מדויק לכף הרגל שלו, לתצורת המנח שלה ולאופי הפעילות שהילד מבצע. רק באמצעות התאמה מקצועית ואיכותית, נוכל לאפשר את אותה תמיכה מלאה ואמיתית לכפות רגליו של הילד על מנת לסייע בהפחתתם של הכאבים ובהעלמת אי הנוחות בעת ביצוע פעילויות ספורטיביות. על כן, חשוב והכרחי לפנות למכון אורתופדי מקצועי ומוסמך אשר יוכל לבצע את האבחנה של הבעיה או התופעה בכף הרגל. אבחנה זו תוכל להתבצע בעזרת צפייה במנח כפות הרגליים בעת הליכה ובעת עמידה ובאמצעות סריקה של כף הרגל. באופן זה, המומחים יוכלו להבין את פיזור העומסים על כפות רגליו של הילד בעת ביצוע פעילויות שונות. הבנה של פיזור עומסים זו תוכל לסייע לאורתופד לאבחן באופן מקצועי מה המצב של כפות הרגליים, מה הבעיה שקיימת והאם היא מצריכה טיפול באמצעות מדרסים מומלצים אשר מותאמים לילד באופן אישי. 

כאשר אנחנו מתאימים את המדרסים לילד, חשוב לוודא כי המדרסים יהיו עשויים מחומרים מתקדמים אשר יהיו בנוסף גם עמידים ומאווררים. תכונות אלו הכרחיות על מנת להבטיח שבעת עמידה, בעת הליכה ובעת משחק לילד שלנו יהיה נוח והוא יוכל לבצע את כל אלה בצורה הבטוחה ביותר. יתר על כן, בטרם אתם רוכשים את המדרסים, חשוב לוודא כי ישנה אחריות למדרסים ובמקרה ותצטרכו תוכלו להיות זכאים לבצע התאמה מחדש של המדרסים ללא כל קושי. בכל הנוגע לעלות של מדרסים, טווח המחירים של מדרסים אורטופדיים לילדים אינו צריך להיות מעל הטווח של ה-400-800 שקלים. בעזרת התאמה מחודשת במקרה הצורך, תוכלו להבטיח כי ילדכם ירגיש נוחות מלאה בעת השימוש במדרס וכי איכות חייו תשתפר בצורה יוצאת מן הכלל.

כיצד המדרסים יוכלו לסייע לילד בחיזוק תחושת הביטחון העצמי ?

בנוסף לכך שהמדרסים מסייעים בהפחתת הכאבים אצל הילד הם מעניקים לו את הביטחון העצמי לו הוא זקוק. הורים רבים מספרים שהילד שלהם לא משתתף בפעילויות ספורטיביות בשל אופן ההליכה שלו והחשש מהתנכלות מצד הילדים האחרים בגן או בכיתה. החסימה מהשתתפות בפעילויות חברתיות הינו חסם שאנו בתור הורים מעוניינים להסיר מילדינו על מנת לשפר את הרגשתו ולהחזיר לו את הביטחון העצמי. עבודה זו תוכל להיעשות באמצעות מדרסים מותאמים אישית אשר יכולים להגיע גם בצבעים ובסגנונות שונים שיסייעו לילד להשתכנע ללבוש אותם. אין צורך לדחוף את הילד ללבוש אותם במשך כל היום מההתחלה וניתן להשתמש בהם בהתחלה למספר שעות ביום על מנת להקל על המעבר למדרסים. כך, לאט לאט, יוכל הילד להחזיר לעצמו את הביטחון העצמי בעזרת הליכה תקינה.