מורטון נוירומה ( Morton's neuroma)

לכאבים בכף הרגל הינה תופעה בשם נוירומה ע"ש מורטון. אז אם אתם סובלים מכאב טורדני ומעיק בכריות של בהונות הרגל או בין בהונות הרגל, ישנו סיכוי גבוה מאוד שהתפתחה אצלכם מורטון נוירומה. תופעה זו שכיחה בצורה נרחבת יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים ובדרך כלל בגילאי 40 ומעלה. שם מוכר נוסף לתופעה זו הוא "נוירומה שבין הבהונות". ריכזנו עבורכם כאן את כל התשובות לשאלות שרבים מעלים בנוגע לתופעת מורטון נוירומה: מה זה? כיצד התופעה נוצרת? איך ניתן לזהות את סימפטומים של מורטון נוירומה? כיצד אפשר לטפל במקרים של מורטון נוירומה?

מה הם הגורמים אשר מובילים להיווצרות או להחמרה בתופעת מורטון נוירומה?

יש לציין שאין גורם מובהק אשר גורם לתופעת מורטון נוירומה, אך עם זאת ידועים מספר של גורמי סיכון אשר עלולים להביא לידי גרימת החמרה של התופעה. ראשית, נעליים אשר גורמות ללחץ על האצבעות של כף הרגל, וכך למעשה ללחץ על העצב הפגוע, עלולות להביא לידי החמרה של הכאב הנגרם. נעליים כמו נעלי עקב, ובפועל כל נעליים שבעלות עקב אשר גבוהה מחמישה סנטימטרים, או נעליים מחודדות, עלולות להביא לדחיקה של בהונות כף הרגל ולהחמרה של הכאב. זה הוא ככל הנראה הגורם המרכזי לכך שבקרב נשים התופעה יותר נרחבת מאשר בקרב גברים. לעיתים, תופעת מורטון נוירומה יכולה להיות למעשה תופעה שניונית לטראומה שחוותה כף הרגל, לדוגמא לאחר שבר או לאחר ניתוח.

בנוסף, עיוותים מבניים בכף הרגל עלולים לגרום להחמרה של התופעה. בעיות מבניות ספציפיות בכף הרגל ובאצבעות כף הרגל יכולים להוביל להגברת המגע שבין עצמות מפרק המסרק והעצבים אשר עוברים בבסיס האצבעות. בין בעיות אלה ניתן למנות פלטפוס, תפיחה בבוהן, אצבע פטישנית, עיוותים בעצמות של בהונות כף הרגל וקשת גבוהה. זאת ועוד, פעילות גופנית מאומצת כדוגמת ריצה או כל פעולה ספורטיבית המצריכה ריצה, למשל משחק כדורגל, עלולות להוביל להחמרה של הכאב שנגרם כתוצאה מתופעת מורטון נוירומה ובכך ללחוץ אף יותר על העצב הפגוע.

כיצד ניתן לאבחן את תופעת מורטון ניורומה ומה הם הסימפטומים ?

כמו במקרים רפואיים אחרים, גם אצל מורטון ניורומה אבחון הוא אמצעי חשוב על מנת להבין את התופעה. מרבית הלוקים במצב זה יצביעו על הסימפטומים הבאים שנציג בפסקה זו. תחילה, הם יחושו במעין תחושת נימול שתהיה בין האצבע השלישית לאצבע הרביעית בכף הרגל אשר הינה נגרמת בעקבות גירוי של העצב אשר עובר בין העצמות של מפרק המסרק ברגל. אולם, ככל שיחלוף הזמן, תחושת הנימול רק תחמיר ותתחזק ולמעשה הכאב עצמו יתעצם יותר ויותר באזור זה.  על כן, ככל הנראה ייתכנו התכווצויות של האצבעות של כפות הרגליים ובדרך כלל מדובר במעין כאז חד, חזק ושורף בבסיס האצבעות ובשורש של כף הרגל אשר נוטה להחמיר אף יותר במהלך הליכה.

עבור הלוקים בתופעת מורטון נוירומה ריצה, ואף הליכה או דריכה על משטח או קרקע נוקשה עשויות להיות פעולות אשר מהן הם ימנעו וזאת בשל הכאב החד והעז שעשוי להיות. יש לציין כי נעילה של נעל לוחצת לרוב עשויה להחמיר את הכאב באזור זה ועל כן הסרה של הנעל ועיסוי של כף הרגל עשויים לסייע בהקלה של תחושת הכאב.

מה הן דרכי הטיפול במורטון נוירומה אשר מומלצות ומוכרות ?

בכל הנוגע לטיפול בתופעת מורטון נוירומה, דרכי טיפול הן שונות האחת מן השנייה והטיפול בתופעה זו עשוי לכלול מספר סוגי טיפולים. אין שום ספק שהאמצעי החשוב והיעיל ביותר בנוגע לטיפול בתופעה הוא בחירה של נעליים מתאימות ורחבות וזאת לצד שימוש במדרסים איכותיים ויעילים. לשם טיפול בבעיית מורטון נוירומה, מדרסים מוכיחים את עצמם פעם אחר פעם ככאלה אשר עשויים להוריד באופן משמעותי את מירב התסמינים של התופעה, להפחית מן הלחץ של העצב הפגוע ובכך לאפשר את שיקומו של העצב באופן המיטבי והאיכותי ביותר. כפי שצוין, בנוגע לתופעת מורטון נוירומה, טיפול באמצעות מדרס (הבחירה בסוג המדרס תלוי בסוג האדם, משקלו והסוג של מנח כף הרגל של המטופל), משחרר את הלחץ על האזור הפגוע.

בנוסף לטיפול החשוב באמצעות מדרס מתאים, ישנו גם טיפול שמרני בתופעת מורטון ניורומה, רפלקסולוגי, אשר עשוי לכלול טיפול באמצעות עיסוי של השרירים בין עצמות המסרק בכף הרגל. טיפול בתופעת מורטון נוירומה בכף הרגל באמצעות עיסוי יכול גם הוא לסייע בהפחתתם של הכאבים בכריות כף הרגל ואת הכאבים בין אצבעות הרגליים. יתר על כן, על מנת לטפל בבעיית מורטון נוירומה פיזיותרפיה יכולה להיות שיטה טובה גם היא על מנת להביא לשיפור בתפקוד כף הרגל. זאת ועוד, בין אמצעי טיפול נוספים בתופעת מורטון נוירומה, דיקור מקומי באזור הפגוע הוא שיטת טיפול מוכרת. בנוסף, חשוב להבין שיש גם שימוש בגלי הלם או בלייזר טיפולי וגם זיהוי ייעודי באמצעות אולטרסאונד, מורטון נוירומה אינה תופעה שאי אפשר לפתור.

במקרים חמורים של מורטון נוירומה, מה הם אמצעי הטיפול הנוספים שקיימים?

יחד עם זאת, במקרים חמורים הרופא עשוי להמליץ על אמצעי טיפול בתצורת זריקת סטרואידים. מורטון נוירומה כאמור יכולה להתפתח למקרים קשים יותר ובין האמצעים בהם יכול לנקוט הרופא במצב חמור של מורטון נוירומה, זריקת קורטיזון הינה אפשרות מוכרת להתמודדות עם מצבים שכאלה. זאת ועוד, אם אמצעים כאלה אינם משיגים את השיפור המצופה במצבו של המטופל, בסוגיית מורטון נוירומה ניתוח היא אפשרות שצריך לקחת בחשבון ולשקול אותה. במהלך ניתוח שכזה המנתח יסיר את הרקמה העבה אשר נמצאת מסביב לעצב וזאת בכדי לסייע בשחרור הלחץ ולעיתים אף יוסר העצב עצמו. זמן החלמה מניתוח מורטון נוירומה תלוי בעיקרו בסוג הניתוח הספציפי אשר בוצע ועל כן יכול להיות בין מספר ימים בודדים ועד למספר שבועות.

כאשר אנחנו מטפלים במורטון נוירומה בעזרת מדרסים, מה חשוב לדעת ?

המדרסים אשר נשתמש בהם על מנת לטפל בתופעת מורטון נוירומה בכף הרגל שלנו רצוי שיהיו מדרסים מסוג רב שכבתי ורכים. מומלץ בדרך כלל שהמדרסים בהם נשתמש לא יהיו מדרסים קשיחים(מדרסים ביומכאנים) ועליהם להיות מדרסים אשר דומים למדרסים הייעודיים למטטרסלגיה. חשוב לציין כי כמו כל מדרסים אחרים, גם המדרסים שנשתמש בהם למורטון נוירומה צריכים בפועל לתקן את מנח העקב שלנו ולייצב את הקשת האורכית בכף הרגל. על כן, הרכיב המרכזי של המדרסים המיועדים לטיפול במורטון נוירומה הוא מטטרסאל פד אשר ימוקם באזור מתאים ויהיה בגודל המתאים. באופן זה, המדרס יוכל לבנות בצורה המיטבית את הקשת בכף הרגל ולאפשר את הרחקתן של עצם המסרק השלישית מעצם המסרק הרביעית. המטטרסאל פד יוכל לסייע לנו בהפחתת הכאבים בכרית כף הרגל או הכאבים בבהונות כף הרגל על ידי הורדת המשקל שאזורים אלה נושאים.

כפי שניתן להבין, תופעת מורטון נוירומה הינה תופעה שכיחה בקרב אנשים רבים, בעיקר נשים בגילאי 40 ומעלה. הגורמים אשר מביאים לידי החמרת המצב של תופעה זו הם רבים, מעצם האפשרות להיותה תופעה שניונית עד לעיוותים במבנה כף הרגל ולנעילה של נעליים לוחצות או מחודדות. לאחר שאנחנו מבינים מה הם הסימפטומים של מורטון נוירומה ופונים לטיפול רפואי מתאים, אנחנו ככל הנראה נופנה לשם לשימוש במדרסים המתאימים לנו. זאת ועוד, יכול להיות מצב בו נצטרך לנקוט באמצעים פולשניים בהינתן ומדובר במקרה חמור של מורטון נוירומה. צריך להכיר בעובדה שבהינתן ולא מטפלים בכלל בבעיית מורון נוירומה, נכות קלה בתפקוד כף הרגל ובהליכה עלולה להתפתח אצל הלוקים בה. על כן, אם אתם מזהים ומזהות את התסמינים שציינו, אנחנו ממליצים לכם לפנות לאבחון רפואי באופן מידי על מנת לחסוך עוגמת נפש וכאב נוסף.